I sidste ende er en podcast én ting: lyd. Lyd, der flyver ind i dine ører, aktiverer dine sanser, registreres i din hjerne, fyrer op for nogle synapser og giver dig en oplevelse. Som sådan er det eddermugme på tide, at vi laver en podcast, om det som vi rent faktisk er. Lyd. Og netop lyd er hvad det skal handle om her i podcast 117, hvor lyddesigner aka. Tonemaster of the Universe Peter Albrechtsen gæster Hjørnet, for at fortælle alt hvad han kan om lyd og lyddesign i film.
Peter er en spændende fyr. Han har haft sine lydfingre med i en overraskende stor mængde film, såsom Antichrist, Ækte vare, The Queen of Versailles og ikke mindst Idealisten. Han er vært på P2-programmet Soundtrack og så er han en anekdotemaskine, der altid er klar med en historie om lige netop det vi snakker om. Og så er han Hjørnets lydkonsulent, så trofaste lyttere vil genkende hans blide røst fra diverse Oscar-podcasts, hvor han traditionen tro gerne kommer forbi og fortæller om lydkategorierne.
Vi er dog ikke de eneste, der har glædet os til denne podcast, for netop en podcast om filmlyd og lyddesign har været på jer lytteres ønskeliste i et stykke tid. Så selvom Peter nok er det vigtigste element i denne episode, så er I det næstvigtigste, for I er som altid kommet med en syndflod af gode, velformulerede spørgsmål, der sørger for at vi kommer rundt i hele lydmanegen. Tak!
I et brud på vanlig praksis foranlediget af temaet har vi smidt al baggrundsmusik på porten. I stedet blive vi og I udsat for baggrundslyd i denne podcast. Det skaber en helt anden stemning og kombineret med Peters stille stemme er resultatet blevet en podcast, der ikke lyder som nogen anden fra Hjørnet.
Podcast 117 er ene og alene dedikeret til Peter og lyd. Anmeldelser og andet spas må vente, for nu er det tid til at få aktiveret ørerne og blive klogere på den del af filmens verden, som man ikke kan se.
God fornøjelse!
Med venlig hilsen,
Casper, Jesper og Peter.
P.s. I podcasten bliver Peter spurgt om, hvem han gerne ville arbejde sammen med. I situationen glemte han en vigtig filmskaber, som han efterfølgende er kommet i tanke om og derfor har sendt os følgende svar, som vi hermed viderebringer: “Er kommet i tanke om, at jeg gerne ville have svaret “Terrence Malick” på spørgsmålet om, hvem jeg gerne ville arbejde med. Jeg er helt vild med lyden i hans film – The Thin Red Line, The New World og ikke mindst Tree of Life – og noget af det fascinerende ved ham er også at han – ifølge hans lyddesigner, som jeg kender lidt – arbejder meget alternativt med processen. Bl.a. beder han lydfolkene om at arbejde helt uden billede og kan finde på kun at give dem glimt af scener, så de selv kan fortolke videre. Det er sådan noget jeg elsker – når den kreativ proces virkelig er kreativ.” Så er det på plads.