Det er efterårsferie, og traditionen tro forsøger de danske biografer at lukrere på vindblæste vejrudsigter og kolde temperaturer ved at lokke med varme sæder og film for hele familien. Film for hele familien om børnemishandling, folkedrab og samfundets generelle forfald. Aldrig – og vi mener virkelig ALDRIG – er vi blevet så deprimerede over at gå i biografen som nu, og hvorfor, det kan du høre meget mere om i selve episoden.
For takket være Valhalla, Joker, Maleficent: Mistress of Evil og Gemini Man har vi hver især overvejet, om vi bare skulle kaste ud af studievinduet på 5 sal og give en ende til dette håbløse filmhelvede, men hvorfor gjorde vi så ikke det? Helt specifikt fordi The Vanishing og Fat Front på hver deres måde overbeviste os om, at der er håb for en bedre filmverden… på deres egen deprimerende måde.
Men tag med på vores ørkesløse vandring gennem efterårsferiens jammerlige grædekor af film, hvis grådkvalte toner runger ud af landets mørke biografsale. Om end ikke andet, så blev det meget mere underholdende end de film, vi skal snakke om.
Sidst men ikke mindst blev vi i RIGTIGT godt humør af at snakke med Kristoffer Nyholm. Du kender ham nok ikke af navn, men har helt sikkert set noget af hans arbejde. Han har instrueret TV-serier i årevis (Taxa, Forbrydelsen, Taboo m.m.) og er nu sprunget ud som filminstruktør med den bundsolide, skotske thriller The Vanishing, og der er mere på vej. Han er en mand, der virker til at have det bedre med at lave film end selv at være i spotlyset, men ikke desto mindre gav han os et interview om sit liv som instruktør, der er lige til at blive glad af. Rigtig god fornøjelse!… Trods alt.
Med venlig hilsen,
Casper, Niels & Jannik