Det er altid sjovt at se, hvor mange der dukker op til en pressevisning. Det giver en indikation af, hvilken smag de danske filmanmeldere og -nørder har. En ny Star Wars-film kan altid trække stort publikum til sin pressevisning, ligesom en afsluttende Avengers-film kan få anmeldere, nørder og nørders nørder til at komme flokkende. Men det er også store franchises, hvis primære funktion er at hive folk tilbage til mere af det samme. Det er få filmskabere forundt at få samme status som et franchise, men i følge vores erfaring er der særligt to: Quentin Tarantino og Martin Scorsese. Ikke engang Spielberg kan vide sig sikker på så stort et pressepublikum, som når enten QT eller Marty kommer med noget nyt.
Således var Grand Teatret i København godt fyldt med pressefolk til visningen af Scorseses seneste film The Irishman – inklusiv Hjørnet. Det er nok også episodens største film, men hey, vi kan faktisk også byde på en anmeldelse af en “ny” Francis Ford Coppola-film, selvom kalenderen siger 2019 og ikke 1979. Han har nemlig finjusteret sin i forvejen nok bedste film og giver os nu Apocalypse Now – Final Cut.
Den er ikke det eneste trip, vi kommer på heller, for Jannik og Niels har været inde og se The Lighthouse, der ikke er for folk med svage nerver eller trang til konventionel filmfortælling. I det hele taget har vi mange film med denne gang, der udfordrer det gængse filmsprog, såsom den danske Onkel, der skruer helt ned for tempoet og op for ægtheden.
Og vi har set meget mere: Countdown, Victim of Love, Selvmordsturisten, Honningland, Le Mans ’66 og Marianne & Leonard: Words of Love. Rigtig god fornøjelse!
Med venlig hilsen,
Casper, Jannik & Niels